Tillbaka till vardagsmaten igen efter jul- och nyårsfirandet

Längtar du också tillbaka till vardagen?
Har det blivit alldeles för mycket god mat, sötsaker och alkohol under helgerna. Längtar du efter att komma tillbaka till vardagen igen efter nyår och årets största pizzadag i morgon? 

I det vilda hade vi sannolikt inte tillgång till mat i en jämn ström året om.
Men våra kroppar är fortfarande ”vilda” även om vi lever i moderna samhällen.

Ibland hade vi mycket mat och kunde äta upp oss och ibland behövde vi leva på våra fettdepåer. När vi fastar kan kroppen laga sig själv, vilket den behöver göra varje dag.

Eftersom jag själv har haft stora blodsockerproblem, och som ung, även diabetes II, har jag lärt mig att hitta hållbara strategier för att komma ur dåliga matvanor så snart som möjligt. 
Så här kommer lite tips för dig som behöver hjälp att bryta. 

Ät och drick inte socker till frukost

Börja inte dagen med att äta socker i form av gröt, bröd, yoghurt, müsli, flingor, fruktjuice, havremjölk och mjölk. 
Svensk frukostmat har bara en fördel: Att den är tillräckligt god för att få ner tidigt på morgonen, även om du inte är hungrig. I övrigt ställer den bara till problem, både med din hälsa och dina ambitioner kring att lyckas med kosten resten av dagen.

Kaffe går utmärkt att dricka svart. ”Måste” du ha något i det för att få ner det? 
Välj smör, vispgrädde eller kokosolja hellre än ko- och havremjölk. 

Ät riktig mat - när du väl är hungrig

Ät bara när du är hungrig. Därför ska du vänta med frukosten tills du verkligen är det och då ska du äta riktig mat. Är du inte sugen på riktig mat, är det kanske inte hunger du känner, utan något annat.

Mätt vid varje måltid
Gör en stor sallad om ca en liter hackade färska grönsaker som räcker för hela dagen. Lägg till kött, fågel, fisk, ägg. Vill och tål du, förgyll med lite smör, fet ost eller vispgrädde eller lägg till lite tillagade grönsaker.

Ät ordentliga måltider så ofta du behöver, men småät inte däremellan.
Se till att du blir mätt när du väl äter och säkra att dina måltider innehåller tillräckligt med fett och protein så att du känner dig nöjd och har bra energi hela dagen.

Avstå söt frukt, spannmål, övriga mejeriprodukter, alkohol och alla former av socker och sötningsmedel.

Lättare, starkare och inspirerad
Efter en vecka med god hemlagad, mättande och närande mat som du bara äter när du är hungrig kommer du att känna dig starkare, lättare och mer inspirerad.

Periodisk fasta
Känns det här bra kanske du vill gå vidare genom att begränsa ditt ätfönster till 6 timmar per dag, innehållande 2 måltider och med en nattfasta på 18 timmar.

Är du van att äta många gånger varje dag, så börja med 10 timmars nattfasta och förläng den lite i taget tills du uppnår ditt mål utan att må dåligt. Det är rimligt att låta det få ta ett par veckor att nå dit.

Justera vartefter du lär dig
Troligen kommer du att behöva justera balansen mellan grönsaker, protein och fett några gånger innan du hittar just din balans där du mår som bäst. 

Kom bara ihåg att lyssna på kroppen. Vissa dagar kommer du att behöva äta mer eller oftare, t.ex. om du sovit dåligt eller har hög stress.

Blir du trött eller tappar för mycket vikt?

De sista åren har jag noterat att fler av mina klienter tappat mer vikt än de önskat när de uteslutit spannmål, frukt och socker från sin kost, trots att mina kostråd är i stort desamma som åren innan. 

Bra mat är bra för alla, men vill du inte gå ned i vikt rekommenderar jag inte att du äter färre måltider. Ät så ofta du behöver och lägg till tillagade rotfrukter varje dag och någon frukt då och då.

En ny proteinfattig och mager trend
Den numera konstanta uppmaningen om att vi ska dra ned på rött kött har satt djupa spår, vilket skapat mentala (och senare även känslomässiga) spärrar för vissa personer. Jag har observerat att många av dem som tappar för mycket vikt har gemensamt att de äter för lite animaliskt protein, framförallt rött kött. 

Andra orsaker
Naturligtvis kan det finnas helt andra bakomliggande orsaker också, som överaktiv sköldkörtelfunktion, nedsatt näringsupptag av biologiska skäl eller att man äter mycket livsmedel med antinutrienter som hindrar näringsupptaget. 

Köttfrågan, en het potatis

Eftersom just köttfrågan har blivit ett så laddat och missuppfattat ämne, vill jag beröra området lite extra. 

Tänk på att...
Ekonomiska intressen styr det mesta i dag och de rekommendationer vi får från våra myndigheter stödjer sig ibland på undermåliga eller osanna studier.
Livsmedelsverket, som är tongivande i kostfrågor, har som uppdrag att främja livsmedelsindustrin och livsmedelsindustrin är rådgivande till Livsmedelsverkets rekommendationer...

Det viktiga proteinet
Dr. Gabrielle Lyon (i videon nedan) är en av de mest välutbildade i världen inom kost och i synnerhet protein, talar om vikten av att vi äter tillräckligt med högkvalitativt protein och betonar att ju äldre vi blir, desto mer protein behöver vi äta för att inte tappa muskelmassa, hälsa och vitalitet.

Hur mycket protein behöver du?
Prova dig fram för att se hur mycket du behöver äta för att må så bra som möjligt både för din vikt, energi, muskelstyrka, sömn och humör. 

Kött är arteget och näringsrikt
Vid närmare genomgång av koststudier och evolutionära studier finns det inget som talar för att rött kött är skadligt för oss. Tvärtom är det något av det mest naturliga och näringsrika vi kan äta och även ett hälsosammare alternativ till den populära, men framstressade och majsuppfödda kycklingen.

Dr. José Carlos Souto är en av många som har tittat närmare på studierna om sambandet mellan rött kött och hälsa, vilka du behöver förstå för att kunna ta egna viktiga beslut. Titeln i föreläsningen handlar om lågkolhydratkost, men han berör många studier kring kött.

Välj kvalitet
Välj i första hand vilt, ekologiskt gräsbetat nötkött eller lamm som du tillagar själv. Har du inte möjlighet att välja eko eller gräsbetat, så välj svenskt kött som oftast har fötts upp under bättre omständigheter än det importerade.

Men klimatet då? 
Klimatfrågan är väldigt populär, men också väldigt generaliserad, onyanserad och ensidig. Vill du fördjupa dig i klimatfrågan i relation till kosten, hittar du en bred och seriös inkörsport på Chris Kressers sida, där du även kan lyssna på en podd där han intervjuar Diana Rodgers som är aktuell med filmen och boken: Sacred Cow. 

Ur Livstipset 201231