Mikrober i blod och vävnad kan vara orsaken till inflammatoriska och kroniska sjukdomar

Text: Torbjörn Sassersson, uppd. kl 22:19, 21 maj 2015 | Foton på mikrober i blodet: Marnie Potgieter, Janette Bester, Douglas B. Kell and Etheresia Pretorius. Läs hela artikeln här.

"En ny studie visar att mikrober i passiv och aktiv form kan finnas i mänskligt blod. Forskarnas fynd av bakterier i blodetgår emot den allmänna uppfattningen inom läkevetenskapen att blod är sterilt. Forskarna misstänker nu att dessa mikrober kan vara orsaken till kroniska och inflammatoriska sjukdomar precis i linje med dr Erik Enbys slutsats som NewsVoice skrivit om tidigare.

De fyra forskarna kommer från universiteten i Pretoria i Sydafrika och Manchester i England samt från Manchester Institute of Biotechnology. Upptäckten rubricerades: ”The dormant blood microbiome in chronic, inflammatory diseases” (PDF) vilken publicerades i FEMS Microbiology Reviews i maj 2015.
Forskarna betonar att förekomsten av främmande och sjukdomsalstrande mikroorganismer (patogener) kan leva och överleva i mänskligt blod och till och med inuti röda blodkroppar (erythrocytes). De påpekar att ett antal ultramikroskopiska studier has avslöjat ett ekosystem av mikrober i blodet (blood microbiome) i flera fall av kronisk sjukdom.

De menar att den primära källan till dessa organismer i blod och vävnad är mikrobiomet i tarmen och att dessa mikroberna hittat nya livsmiljöer i kroppen och därmed går över och blir sjukdomsalstrande. En annan källa är mikrober som lever i munhålan. Dessa bakterier i tarm och munhåla kan enligt forskarna ta sig in i blodströmmen och där leva vidare. Forskarna redovisar flera ultramikroskopiska foton av röda blodkroppar som angrips av både coccus- och bacillusformade bakterier."