En liten snabbkurs för immunförsvaret

Majoriteten av immunförsvaret finns i tarmen och därför är det viktigt att du har en bra tarmflora och bra tarmslemhinna. Det skapar du bland annat genom en bra kost. Immunförsvaret bygger du naturligtvis bäst upp under lång tid genom dina livsstilsvanor, men även om du inte hunnit/kunnat göra det över en längre tid, kan du göra följande just nu:
 
Sömn
Prioritera nattsömnen. För lite sömn gör dig mer infektionskänslig. När du sover får kroppen möjlighet att återhämta sig och städa bort slaggämen.

Motion
Motionera lagom mycket, helst utomhus eftersom syret är antiviralt. Din kropp är skapt att vara aktiv, men överträna inte, då det sätter ned immunförsvaret. Tecken på överträning är att du får återkommande infektioner eller skador vid träning eller blir helt utmattad i flera timmar efter ett träningspass. Raska promenader dock brukar fungera för de flesta.
 
Inre arbete
Meditation, en känsla av tacksamhet och kärlek har enorm betydelse för immunförsvaret (och hela ditt övriga välbefinnande). På bara 4 dagar sker en stor skillnad enligt den här korta videon.

Kost
Skippa skräpmat, socker, sötningsmedel, alkohol och spannmål, som är en belastning för tarmen och immunförsvaret men också gör dina slemhinnor för genomsläppliga (vilket ökar risken för infektion).
Skäm i stället bort dig med mycket grönsaker till varje måltid (även frukosten) och gärna mycket bladgrönt. Lägg till viltfångad fisk, viltkött, gräsbetat nötkött, lamm och kanske något ägg och bär. Många kökskryddor stödjer immunförsvaret och motverkar virus, som exempelvis ingefära, timjan, fläder, gurkmeja, salvia, oregano, vitlök, lök, reishi och shiitake. 
Om magen tål, så lägg gärna till 1-3 teskedar syrade grönsaker till varje måltid. 

Kosttillskott
Normalt skräddarsyr jag ett kosttillskottprogram för varje individ vid rådgivning, men vill du stödja ditt immunförsvar med kosttillskott på egen hand, kan jag ändå ge dig lite generella tips här. Följ doseringsanvisningarna på förpackningarna om du inte fått andra anvisningar av näringskunnig person.

Zink är viktigt för både för immunförsvaret mot virus men även för hud och slemhinnor, vilket är kroppens första skydd mot yttervärlden.

Aminosyran L-Lysin har visat sig vara mycket skyddande mot vissa virus. Dessvärre går lysinet förlorat i våra livsmedel när vi hettar upp dem vilket kan leda till brist. När L-Lysin kombineras med vitamin C och B6, får den ännu bättre effekt. Här hittar du en sådan kombination.

Vitamin D är mycket viktig för immunförsvaret. Under vårvintern är det vanligt med låga nivåer av D vitamin, vilket kan göra dig mer sårbar för infektioner.
 
Probiotika: Eftersom bakteriefloran är en viktig del av ditt immunförsvar, kan ett bra tillskott av probiotika vara till hjälp om du misstänker att du har obalans. Saccharomyces boulardii gynnar tarmfloran och därmed även immunförsvaret.

Personlig rådgivning
Mitt huvudsakliga arbete är hjälpa människor att hitta vägar till bättre hälsa ur ett djupgående och funktionsmedicinskt perspektiv, men du kan även boka en enda rådgivning för att få skräddarsydda råd för egenvård. 
Här kan du läsa om hur jag arbetar. 
Välkommen!