Ska man ta D-vitamin eller inte?

De flesta vet numera hur viktig D-vitamin är för immunförsvaret och skeletthälsan. Trots detta är det få i Sverige som solar på det sätt som behövs (minst 30 % av naken hud i minst 15 minuter på varje sida av kroppen någon gång mellan 11-15 i molnfritt väder) för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin under sommarmånaderna. 

Jag frågar alla mina klienter hur de solar på somrarna. De flesta svarar att de håller sig borta från solen när den står som högst på himlen eller använder solskyddsmedel om de är ute mitt på dagen och merparten uppvisar låga D-vitaminnivåer så här års.

Min iakttagelse utifrån mina klienters provsvar från vården är att D-vitaminnivåerna sällan testas, men när brist väl upptäcks (<25 nmol/l) är nivåerna mycket låga.  Trots detta har jag noterat att man oftast förskriver en relativt låg dos om 800 IE/20 mcg D-vitamin, tyvärr ofta även utan att följa upp med nya tester inom några månader för att utvärdera eller optimera doseringen som sig bör.

De flesta får även i sig otillräckligt med D-vitamin från kosten enligt den här lite äldre, men fortfarande relevanta och intressanta föreläsningen av Mats Humble.

Det jag har sett när jag låtit testa mina klienter efter att de tagit 800 mcg under flera månader är att nivåerna i de allra flesta fallen fortfarande är lägre än optimalt.

Vanliga symptom på D-vitaminbrist innan det gått så långt som mjukt och deformerat skelett är muskelsvaghet med ökad fallrisk, nedsatt immunförsvar, trötthet och nedstämdhet.
Även om symptomen skulle stämma in på dig, är det bättre att testa än att gissa innan du börjar ta D-vitamintillskott och sedan utvärdera doseringen. Werlabs är ett av flera labb du kan använda dig av. 

Sidan är uppdaterad 221002