Vad är hälsosam kost?

I dag är det lätt att hitta information på internet gällande kost och hälsa – och det är en stor fördel på många sätt. Det går oerhört mycket fortare att ta in ny kunskap för att kunna förbättra sin hälsa än det gjorde för 10–15 år sedan. Alla kan skriva och göra sin åsikt hörd på internet, såväl forskare, näringsspecialister, läkare, företag som har sina intressen inom livsmedelsindustrin, myndigheter, terapeuter och privatpersoner. Det är inte lätt att sålla i vad som är sant eller bra information.

Livsmedelsverket har bland annat som uppgift att främja livsmedelsindustrin, vilken i sin tur påverkar befolkningen gällande åsikterna om vad som är en hälsosam kost. När vi får höra en åsikt tillräckligt ofta, så tenderar den till att bli en ”sanning” och något självklart eller kanske till och med naturligt för oss till slut.

Nyttigt eller inte?
Många tycker att det är självklart och naturligt att äta sojaprodukter, bröd, gröt, pasta och nu även inta stora mängder sellerijuice, havremjölk, spenat, grönkål, nötter, mandel och glutenfria ersättningsprodukter. Detta kan dock hindra dig att nå de resultat du önskar eller till och med ställa till stora problem i kroppen över tid.

Allt går att äta, åtminstone ett tag
Människan är väldigt allsidig och vi kan överleva på en mängd olika livsmedel, även om vi kanske inte är helt lämpade för dem. Vi kanske inte blir sjuka och dör direkt, men i förlängningen kan det leda till sämre livskvalitet, kronisk ohälsa, sjukdom och död.

Kostrelaterade sjukdomar
Hjärtkärlsjukdomar, nedsatt immunförsvar, autoimmuna sjukdomar, diabetes, cancer, psykisk ohälsa, allergier, astma, magtarmproblem, artrit, hormonella obalanser, acne och många andra hälsoproblem har alla en koppling till kosten.

Det finns helt klart även andra faktorer som medverkar, men kosten är en stor och viktig hörnsten, då kroppen måste hantera allt fysiskt som den utsätts för.  Om kroppen har en bra näringsstatus och körtlar- och organ fungerar bra, går det så mycket lättare att hantera utifrån kommande utmaningar.

Upp till 80 % av ditt immunförsvar befinner sig i din tarm
Maten du äter, hamnar i kroppens ihåliga tarmkanal, som egentligen är på kroppens utsida - men på insidan. Här finns upp till 80 % av ditt immunförsvar och det är väldigt viktigt att slemhinnan i magtarmkanalen är lagom genomsläpplig, så att den släpper in näringsämnen, men inte hela proteiner, svamp, bakterier, virus, parasiter, gifter och annat olämpligt in i blodbanan.

Symbios
Till din hjälp har du tusentals olika stammar av bakterier som bor på tarmslemhinnan och hjälper dig att skydda den och göra den effektiv. Bakterierna producerar även viktiga fettsyror, B-vitaminer, vitamin K och bidrar till att dina mitokondrier (små energifabriker i dina celler) fungerar. Bakterierna behöver dig och du behöver dem. Det kallas för symbios.
 
Läckande tarm och inflammation
Om det ändå släpps igenom molekyler som inte borde passera tarmslemhinnan (vilket det gör och det kallas för läckande tarm eller ökad tarmpermeabilitet) kommer kroppen att vidta en mängd olika krisåtgärder för att försöka hantera detta. Detta leder så gott som alltid till någon form av inflammatorisk reaktion. Om de här krisåtgärderna ständigt pågår i kroppen, kommer det i slutänden att leda till skador och ohälsa.

Tarmen - den andra hjärnan
Senare forskning visar att blodhjärnbarriären, en hinna som ska skydda hjärnan från skadliga ämnen att komma in, också blir för genomsläpplig om tarmslemhinnan är det. Därför kan demens, psykisk ohälsa, koncentrationsproblem, hjärndimma, ADHD och autism ha en koppling till detta. I dag kallar man därför ofta tarmen för "den andra hjärnan".

Många utmaningar
Vi lever nu i en väldigt speciell värld med konstant exponering av kemikalier, tungmetaller, läkemedel, strålning och stress. Så förutom att kosten är mer onaturlig än någonsin (generellt sett) så har våra kroppar även en hel del andra utmaningar att hantera.

Men allt detta kan du påverka!
Kroppen har en fantastisk förmåga att självläka, bara vi slutar hindra den. Även om det inte går att äta en perfekt kost, ha en perfekt livsstil, ha perfekta relationer eller leva i ett perfekt samhälle, så kan man komma väldigt långt att göra bättre val i vardagen.

Så här kan du prioritera:

  1. Skippa socker, alkohol, spannmål, skräpmat och den onaturliga maten först och se till att du fyller din tallrik med ett stort lass av färska grönsaker varje gång du äter. Lägg gärna till fågel, fisk, ägg, kött och olivolja.
  2. Ät inte fler än 3 gånger per dag, vilket du troligen inte behöver om du har genomfört steg 1.
  3. Välj fler ekologiska alternativ och välj bort livsmedel som har en innehållsförteckning.
  4. Gå ett steg till och välj ännu bättre animalier som viltkött, MSC-märkt fisk och skaldjur, samt kött från uppfödda djur som fått äta artegen kost (inte spannmål och soja) och fått leva goda liv. Bra producenter hittar du hos t.ex. Gröna Gårdar, Gårdssällskapet, Norrbete och REKO-kyckling. Även lokala REKO-ringar kan ha bra produkter. 
  5. Minska intaget av växter som är rika på växtgifter som skadliga lektiner och oxalater. 
  6. Identifiera eventuella födoämnesintoleranser som kan finnas kvar, trots att du äter en renare kost och har fått en bättre tarmslemhinna och tarmflora (vilket ofta är orsaken till intoleranserna).


Hjälp att sondera terrängen?
Kosten är alltid central när det gäller hälsa och det har nog aldrig varit så motstridiga och starka åsikter kring kosten som nu.

Är det bäst att äta vegansk, vegetariskt, pescetarianskt, lakto-ovo, LCHF, ketogent, karnivort, paleo eller AIP? Alla förespråkare har sina argument, ofta bra sådana också!

Som näringsterapeut är det mitt yrke att hjälpa dig att navigera kring kosten och jag gör det genom att anpassa råden för dig, utifrån hur din kropp fungerar.  
Välkommen! 

200324