Lyckas med din kostförändring

Vill du ändra på din kost, men har svårt att komma igång?
Då ska du veta att du inte är ensam. Alla känner till skuldkänslorna när vi inte gör det vi vet att vi egentligen borde.

Men du vet ju också hur fantastiskt det känns när du lyckats med att bryta ett destruktivt mönster med egen kraft. Erfarenheten av att lyckas ger dig dessutom bättre självkänsla och mer självförtroende till att förändra andra saker i ditt liv.

Först av allt behöver du bestämma dig. Du har makten att göra enorma förändringar i ditt liv genom att fokusera på vad du vill uppnå.

Ta kontroll eller hoppas på det bästa?
Om du ska nå dina mål, behöver du planera så att det går som du vill. I början kräver varje förändring mer engagemang, men över tid blir även det nya till vardag.

Planera in vad du ska handla och när du ska laga mat minst ett dygn i förväg. Se till att du alltid har rätt ingredienser hemma och planera så att du hinner göra mat och matlådor (ja, vill du äta riktigt bra så behöver du göra maten själv) så att du slipper gå hungrig eller falla för frestelser som du som du senare ångrar.

För mig fungerar det bäst om jag gör huvudparten av dagens mat direkt på morgonen eller kvällen innan om jag inte har tid på morgonen. Ju längre dagen lider utan jag har följt min plan, desto större är risken att jag hittar på ursäkter till varför jag inte borde laga mat just den här dagen och att jag äter något olämpligt.

Jag gör en stor sallad som jag sedan gör matlådor av. Det gör det enkelt för mig att äta rätt, både hemma, på jobbet, på gymmet eller till och med på busshållplatsen om det kniper. 

Min sallad ger mig 4 matlådor som ger mig hög energi, bra fokus, bra sömn, problemfri mage och bra humör. Dessutom spar jag mycket tid. Ofta lyssnar jag på musik eller en ljudbok under tiden, vilket gör det hela (ännu) roligare.

Under dagens lopp äter jag 2 (ibland 3) matlådor, så för mig räcker maten oftast i 2 dagar.

Det här kan mina sallader innehålla: 
3 påsar bladgrönt eller 2 krukor sallat.
2 grovt rivna morötter, sötpotatis, palsternacka eller kålrot. 
Någon ytterligare grönsak som ett knippe rädisor, några selleristjälkar eller en bunt sparris.
1 finhackat broccolihuvud, 1 blomkålshuvud eller en påse brysselkål (just brysselkålen brukar jag koka). 
1,5 dl extra virgin olivolja. 

Salladen kryddar jag med hackad färsk timjan, oregano, rosmarin, dragon, thaibasilika, citronmeliss, dill, persilja, chilipeppar, cayenne, svartpeppar, shiitake eller champinjoner allt efter smak och humör. 

Proteindelen består ofta av 500-900 gram högrev, innanlår, ytterlår eller grytbitar av gräsbetat nötkreatur eller viltkött, alternativt färs (rött kött fungerar bäst för mig). 
Jag kokar för det mesta allt i en gryta med lite ekologisk benbuljong från gräsbetat nötkreatur för att få lite mer smak och fett och smaksätter med lök, svamp, lagerblad, kryddpeppar, kryddnejlika, svartpeppar, oraffinerat havssalt eller annat. 

Allt ekologiskt! 

Tråkigt? Nej, inte alls!
Det är bara trist om jag ska laga mat flera gånger om dagen.
Det som verkligen är tråkigt är när jag äter fel och får dålig andedräkt, hjärndimma, paltkoma, sötsug, blir inflammerad, svullen och gasig och går omkring och känner mig allmänt låg.


Gör det bara
Har du ingen lust att göra det du bestämt dig för? Gör det ändå. Bestäm vilken tid du ska göra det, och gör det bara. Se bara till att du startar, så går resten oftast av sig självt.
Att sitta och tänka ut ursäkter tar mycket mer energi än att faktiskt sätta igång. Dessutom kommer du att må dåligt under tiden och känna dig misslyckad för att du svek dig själv. Känslan av misslyckande ökar risken att misslyckas igen, vilket får dig att känna dig ännu mer misslyckad…
Så gör en plan som passar för just dig och håll dig till den så mycket du kan.

Känns förändringen alltför stor?
Förändra stegvis. Du kan ändra frukosten första veckan. Veckan därpå förändrar du lunchen osv. När du fått snurr på det här och fått nya rutiner, tar det inte så mycket energi längre.
Dessutom kommer du att vara stolt över dig själv!

Extratips
Mel Robbins har skrivit en bok som heter 5-sekundersregeln, som ger fantastiska verktyg till att bryta negativa mönster och börja skapa det liv du verkligen vill ha. Hennes TED-talks (live och på internet) har inspirerat och hjälpt tusentals människor över hela världen till att bryta destruktiva mönster och skapa bättre liv. 

Ha en härlig och framgångsrik dag ❤
Madeleine