Snabba tips för en gladare tarm

Det du äter påverkar så klart tarmen, men har lika stor betydelse för hela kroppen. När du äter vissa livsmedel "matar" du olika bakterier och svampar i tarmen. Vissa är bra för dig, medan andra är skadliga om de blir för många. Ibland matar du kanske även parasiter (små mikroorganismer som stjäl bästa näringen eller skadar dig på annat sätt). Här får du lite tips på hur du kan äta för att gynna en bra tarmflora. 
 

- Öka andelen grönsaker och ät dem helst råa. Om du inte tål dem råa, kan du mixa dem. Fungerar inte det kan du juica dem och i sista hand koka dem. Tål du inte råa grönsaker så bra nu, kan du öka dem successivt. Tarmfloran anpassar sig efter den kost du äter.

- Byt ut alla margariner mot äkta Smör, kallpressad kokosnötolja eller kallpressad olivolja. Undvik övriga mejeriprodukter.

- Ät gärna syrade grönsaker. Om du blir gasig eller öm i magen av dessa, börja med lite och öka succesivt. 

- Undvik vete, råg, korn, havre och vitt ris. Välj i stället råris, vildris, hirs, quinoa, chiafrön, hampafrön, bovete, grönsaker eller rotfrukter.

- Gul lök, vit lök, kronärtskocka, gröna grönsaker och bittra sallader gynnar matsmältningen och tarmfloran extra bra. Ät dem om du tål dem, dvs om du kan äta dem utan att få gaser eller magtarmbesvär.

- Uteslut socker och ät måttligt med frukt och drick inte fruktjuice.

- Ät bara baljväxter om du inte blir gasig i magen av dem. Undvik dock alltid sojabönor. 

- Variera frukosten. Det är lätt hänt att bli enformig i valet av frukost och mellanmål. Se till att du har 3 olika frukostar att välja mellan som fungerar för dig och som du vet att du mår bra av. Släpp loss fantasin och det fria tänkandet om hur en frukost bör vara. Lyssna i stället på vad din kropp mår bra av. Svensk standardfrukost med säd och mejeriprodukter hör tyvärr inte dit. Omelett och grönsaker kan vara ett alternativ. En skål med bär, frön, riven kokos och mandelmjölk är ett annat. Eller kanske en smoothie på bär, avokado, mandel och vatten?

- Håll koffeinkonsumtionen låg, framförallt i samband med måltider. Kaffe och te minskar upptaget av mineraler. Kaffe innehåller många giftiga ämnen och belastar slemhinnorna i mag-tarmkanalen och ökar stressen i kroppen generellt, då det innehåller centralstimulantia.

- Uteslut alla syntetiska sötningsmedel, de irriterar tarmen, slemhinnorna och nervsystemet.

- Välj så naturliga och obehandlade livsmedel som möjligt. Ju mer i fabriken de varit, desto större näringsförlust, enzymförlust och livskraft, men desto större andel tillsatser. Risken är dessutom stor att den innehåller genmanipulerade ämnen.

- Undvik eller var sparsam med mjöl, puffar och flingor i olika former (t.ex. flingor, puffar eller mjöl gjort på majs, bovete, ris, potatis, quinoa, amarant, nötter och frön). Välj i stället hela korn, frön, eller nötter.  Blötlägg dem gärna nötter och frön några timmar innan så blir de mer lättsmälta. 

- Välj ekologiska livsmedel. Dels innehåller de mer näring och mindre gifter och dels gör du en insats för bättre jordbruk, vänligare djurhållning och en friskare värld. Det goda du gör för dig själv gör du också för din omvärld. Det är också mindre risk att ekologiska livsmedel innehåller genmanipulerade organismer (GMO).

Text: Madeleine Marcus

Hade du nytta av den här artikeln? Dela den gärna med dina vänner på Facebook!