Egenvårdstips för immunförsvaret

- Välj enbart ekologiska livsmedel för att minimera genmanipulerade organismer, kemikalier och läkemedelsrester.


- Undvik hel och halvfabrikat och tillaga maten från råvaror själv för att slippa inblandning av ohälsosamma fetter, onödiga tillsatser och minskat näringsinnehåll.


- Ät inte vete, socker, sötningsmedel, margariner och oljor som inte är kallpressade och ekologiska.


-Undvik kaffe och alkohol.


- Ät rikligt med grönsaker och rotfrukter, helst råa.


- Åt groddade frön och baljväxter samt lite blötlagda nötter.


- Ät sparsamt med ren viltfångad ishavsfisk.


- Se till att du har en god matsmältning, ett bra näringsupptag och en frisk tarmflora. Huvudparten av ditt immunförsvar ligger i tarmen och tarmens bakterieflora.


- Kallpressad kokosnötolja gynnar de goda bakterierna i tarmen. Kallpressad kokosnötolja innehåller dessutom det virushämmande ämnet, laurinsyra.


- Zink är viktigt för både hormonbalansen, näringsupptaget och för att ha bra hud och slemhinnor, vilket är kroppens skydd mot yttervärlden. Zink är även viktigt för ditt skydd mot virus och nödvändigt för lymfocyternas funktion. Doseringen bör ligga mellan 20-60 mg per dag utöver det du får från maten.


- Jod är både virus, bakterie och svampdödande. För låga nivåer av jod försämrar immunförsvaret. Många får i sig för lite jod via maten och ca 70 % av jordens befolkning har en jodrelaterad störning i kroppen. Jod påverkar inte bara påverkar immunförsvaret utan också alla kroppens hormoner.
Behovet av jod ökar vid exponering av radioaktiv strålning, klor, fluor, bromid och kvicksilver, något som de flesta av oss blir utsatta för regelbundet. Förebyggande dosering bör ligga mellan 100--500 ug per dag, högre doser kan behövas vid vissa omständigheter. Observera att intag av jod kan minska behovet av läkemedel för sköldkörteln, binjurarna och diabetesläkemedel och att även för mycket jod kan hämma sköldkörtelhormonerna.


- Selen, tillsammans med jod och magnesium hör till de största mineralbristerna och det är sedan länge känt att Sverige har lågt selen i jordarna. Selen är viktigt för ditt immunförsvar och samverkar med jod. Optimalt intag av selen som kosttillskott ligger mellan 100-300ug per dag.


- Aminosyran L-Lysin har visat sig vara mycket skyddande mot vissa virus. Dessvärre går lysinet förlorat i våra livsmedel när vi hettar upp dem vilket kan leda till brist och minskat skydd mot virus. Man behöver få i sig mellan 500-1500 mg/dag för att inte få bristsymptom. Vid exempelvis herpesinfektioner kan dosen fördubblas under kortare perioder. L-Lysin bör kombineras med vitamin C.


- Vitamin D är mycket viktig för immunförsvarets funktion och den hormonella balansen. Under vinterhalvåret får många brister av detta viktiga vitamin då solen står för lågt för att kroppen ska kunna omsätta solljuset till D vitamin. Man tror att det räcker att exponera huden (så stor yta som möjligt) i solen minst 20 minuter någon gång mellan 10 och 14 utan solskyddsmedel. Under vinterhalvåret kan tillskott behövas. Doser på 2000 IE dagligen anses säkert, men betydligt högre doser kan användas vid infektion.


- Inta ett brett och kraftfullt multivitamintillskott. Multivitaminer baserat på RDI räcker inte. 


- Motionera lagom mycket, helst utomhus. Våra kroppar är gjorda för att röra på sig, men det kan även bli för mycket ibland. Tecken på detta är när du märker att du återkommande får en infektion ett par tre veckor när du har kommit igång med ny träning eller får återkommande träningsskador. Hitta din balans så att du håller hela året.


- Ta hjälp av en kvalificerad näringsterapeut om du behöver.


- Se på dig själv och andra med kärlekens ögon. Hälsa handlar inte bara om vad du gör med kroppen utan påverkas i högsta grad av vad som pågår i ditt sinne och i ditt hjärta.

Hade du nytta av den här artikeln? Dela den gärna med dina vänner så att fler kan få glädje av den. 
//Madeleine Marcus