3 sätt att minska PMS

Hämtat ur en intervju med KURERA 11 november 2015
PMS är förkortningen för premenstruellt syndrom, som ofta uppstår 3-14 dagar före mens och sedan upphör när mensen börjar. PMS är inte ett naturligt tillstånd, utan ett tecken på att kroppen är i obalans.
Kroppens biokemi är som en finstämd orkester. Alla körtel- och organfunktioner är beroende av varandra och samverkar med varandra.

Så resonerar näringsterapeuten Madeleine Marcus som menar att hormonella obalanser till stor del beror på stress.

Näringsterapeuten Madeleine Marcus arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning. Hon har erfarenhet av att råda vid hormonella besvär, som till exempel PMS. Kurera tog sig en pratstund med henne.

– PMS tyder framförallt på att den hormonella balansen är satt ur spel. Min erfarenhet är att det aldrig finns en enskild orsak till varför en kroppslig obalans uppstår, det är en mängd olika faktorer som spelar in. Miljö, kost, näringsbalans, känslor, arv och livsstil är viktiga pusselbitar, säger Madeleine Marcus.
Näringsterapeuten Madeleine Marcus.
Stresshormon och hjärnans kemi
Stress leder till att kroppen till en början insöndrar ökade mängder stresshormon, varav kortisol är ett av dessa. Kortisol är ett hormon som bildas i binjurebarken. Det bildas framförallt de sista två till tre timmarna av nattsömnen och ger dig kraft att ta itu med nästa dags aktiviteter.

– Jag är benägen att tro att långvarig stress kan vara den allra största orsaken till varför PMS uppstår, säger Madeleine Marcus.

Läs vidare  här